El festival marítim Palamós, Terra de Mar conclou amb la visita de quasi 600 escolars de la vila al pailebot “Santa Eulàlia”

El festival marítim Palamós Terra de Mar tanca definitivament la seva sisena edició, avui dimecres 30 de maig, amb les darreres visites d’escolars de la vila al pailebot Santa Eulàlia, que juntament amb les goletes, Far Barcelona i Ciutat de Badalona, han estat presents durant el passat cap de setmana dins aquest festival i obertes a les visites del public en general.

Des del passat dilluns i fins avui dimecres el Santa Eulàlia ha estat obert exclusivament a les visites d’escolars, des de 1r a 4 t de primària de tots els centre i el 1r d’ESO de l’Institut d’Ensenyament Secundari de Palamós.

En total 580 alumnes que han conegut de prop aquest vaixell (destinat principalment, a principis del segle passat, al transport de mercaderies entre Catalunya i Amèrica), en unes visites organitzades per l’Àrea d’Ensenyament de l’Ajuntament de Palamós i guiades pels seus tècnics.

EL “SANTA EULÀLIA”
El pailebot Santa Eulàlia va ser construït l’any 1918 a Alacant, amb el nom originari de Carmen Flores. Es tracta d’un vaixell totalment de fusta, de 34 metres d’eslora, tres pals i aparellat a vela, amb un total d’11 veles, que al llarg de la seva trajectòria va fer transport de mercaderies. Precisament moltes d’aquestes embarcacions tenien com a port d’origen o destí el port de Palamós. Durant una dècada el Carmen Flores va ser un veler pur, dedicat al comerç de cabotatge mediterrani, tot i que va fer també dos viatges a Amèrica, concretament a l’illa de Cuba.

Més tard, l’any 1928, la nau va rebre un motor auxiliar, va perdre un pal i va quedar com a motoveler durant molt anys, primer com a Puerto de Palma i a partir de 1936 com Cala San Vicenç. L’any 1975, quan la major part dels vaixells de la seva classe i de la seva època havien estat perduts o destruïts, l’embarcació va passar a prestar servei com a vaixell auxiliar d’una empresa de treballs submarins, amb el nom de Sayremar Uno.

L’any 1997 el vaixell va ser adquirit pel Museu Marítim, que li canvià el nom per l’actual Santa Eulàlia, en honor a l’antiga patrona de Barcelona. L’objectiu del Museu Marítim va ser evitar el seu desballestament després de 80 anys de navegació, recuperant un dels darrers testimonis d’aquells velers.

Amb aquest objectiu es va aconseguir de tornar-li el seu aspecte original i, des d’aquell moment, és el vaixell és la insígnia del Museu Marítim i un ambaixador de la ciutat de Barcelona i del país per tots els mars i els ports del món.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Noms anteriors: Carmen Flores (1919-1931)
Puerto de Palma (1931-1936)
Cala San Vicenç (1936-1975)
Sayremar Uno (1975-2000)
Santa Eulàlia (2001)

Any de construcció: 1918
Botat probablement el 14 de gener de 1919

Drassana: Astilleros Marí, a Torrevieja (Alicante)
Desplaçament: 271 ton
Tonatge brut/net : 167 ton / 155 ton
Material del buc: Fusta
Eslora total: 34 m (46 m incloent-hi el bauprès)
Eslora entre perpendiculars: 27.7 m
Mànega màxima: 8.5 m
Puntal: 4.6 m
Calat: No determinat encara
Superficie vèlica: 515.495 m2
Número de veles: 11
Altura dels pals sobre coberta:27 m
Motor: Volvo Penta 397 cv
Tripulació actual: 3 (capità + 2 mariners)
Passatge màxim: 12 persones

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp