El pla estratègic Palamós Peix va ser presentat el juliol de l’any passat i des d’aquell moment treballa des de diversos àmbits amb l’objectiu de contribuir al desenvolupament local a través del peix fresc desembarcat a la llotja de Palamós i en totes les seves dimensions. En aquesta línia s’han presentat avui noves propostes que permeten seguir promovent les espècies pesqueres locals i també preservar-ne la seva qualitat.
Apropar els joves a les espècies pesqueres locals
Per un costat es destaquen les visites a la llotja del peix de Palamós adreçades als alumnes dels col•legis del municipi. Aquest programa educatiu permetrà que durant aquest curs escolar un mínim de 400 escolars de primària i secundària de Palamós, facin una aproximació al producte pesquer local per tal de conèixer les espècies per tipologia (peix blanc, blau, marisc) per temporalitat, etc, realitzant una activitat experimental sobre el peix fresc, les seves característiques i les propietats saludables i nutrients del producte.
Des de l’espai de la subhasta els alumnes coneixent el procés de la venda del peix, però també les espècies i les seves característiques, tocant directament el peix que es mostra en l’activitat, classificant-lo i etiquetant-lo.
En aquest àmbit educatiu i divulgatiu del Palamós Peix també es destaca l’activitat “Viatge guiat al món del peix blau”, que s’ha realitzat durant l’estiu passat. Aquesta activitat ha comptat amb la participació del Masterpeix i patró de l’embarcació d’encerclament Agneta, que explica als participants de l’activitat tot allò que ajuda a entendre millor la tècnica de l’encerclament i les espècies que en son objectiu. La visita guiada finalitza a l’Espai del Peix amb un tastet de la pesca del dia, fent una degustació d’algunes receptes de peix blau.
Nova tapa per a les cubetes de peix
Des del pla estratègic Palamós Peix també s’està treballant en el disseny d’una tapa reixada per la cubeta de peix actual, que elaborada de polietilè d’alta densitat reutilitzable, permetrà mantenir la cadena de fred del producte afegint gel sobre la tapa i garantint així una temperatura idònia per sota els 5ºC.
El disseny d’aquest prototip s’ha fet a iniciativa de la Confraria de Pescadors de Palamós, que actualment està ultimant les proves i que un cop conclòs definitivament en tindrà la seva exclusivitat. Aquesta tapa permetrà eliminar definitivament l’ús de làmines de plàstic que s’utilitzen actualment per tapar la gamba i disposar el gel refrigerant. Una altre punt molt important d’aquest prototip és que assegura la traçabilitat del producte donat que serà possible precintar la cubeta unint-la a la tapa.
Amb l’objectiu de seguir amb la millora contínua del procés de manipulació de la gamba, i aconseguir una màxima qualitat del producte, també es realitzaran proves amb unes fundes isotèrmiques que permetin assegurar un manteniment de la temperatura estable des de la descàrrega del producte i fins a la llotja.
palamospeix.cat
En el procés de treball d’aquest pla estratègic, avui també s’ha posa en funcionament el nou portal web palamospeix.cat, mitjançant el qual es dóna a conèixer aquest projecte amb una visió àmplia dels objectius i dels agents implicats. En l’àmbit divulgatiu del projecte també cal destacar l’edició d’un díptic informatiu adreçat a la ciutadania que conté les principls líneies d’actuació del Palamós Peix.
A banda també s’ha presentat la marca que identifica el pla estratègic Palamós Peix, juntament amb la seva línia de marxandatge creada per a difondre el projecte, i que inclou bosses de cotó, davantals i pots per a posar la sal.
Pla estratègic Palamós Peix
El pla estratègic Palamós Peix és impulsat per l’Ajuntament de Palamós-Museu de la Pesca i la Confraria de Pescadors palamosina, amb la participació de sectors econòmics, educatius, sanitaris i científics vinculats amb el municipi, amb l’objectiu de contribuir al desenvolupament local a través del peix desembarcat a la llotja de Palamós i en totes les seves dimensions.
Mitjançant el Palamós Peix es vol promoure la pesca i el consum sostenible dels recursos pesquers, fomentar el coneixement del producte entre la ciutadania, incrementar la competitivitat dels agents vinculats i enfortir la promoció del peix com a element diferenciador.
En els darrers mesos el projecte Palamós Peix ha realitzat diverses activitats i propostes, destacant la segona edició del Masterpeix, que a diferència de la primera que va ser dedicada només a pescadors, aquesta va prioritzar la participació de les dones. Aquesta activitat formativa gratuïta forma les persones participants perquè esdevinguin prescriptors del peix fresc desembarcat a la llotja de Palamós així com de la cuina tradicional marinera.
A banda també s’ha dut a terme un estudi del perfil del consumidor i dels canals de venda del peix de Palamós; i també s’han realitzat proves amb nous materials per a l’envasament de la gamba, per a poder ser distribuïda en envasos personalitzats, que garanteixin la seva conservació, traçabilitat i diferenciació durant el seu procés de comercialització.