Al club Llegir el Teatre comentarem l’obra Mort d’un comediant de Guillem Clua.
Adri, un jove cuidador d’avis, comença a treballar a casa de Llorenç Cardona, un dels actors més respectats i estimats de Catalunya. El primer dia, la seva neboda Miranda l’adverteix que per conservar la feina haurà de seguir un munt de normes que van més enllà de les seves tasques habituals: en la recta final de la seva vida, Llorenç sembla haver perdut el cap i en ocasions decideix comportant-se com els personatges que ha interpretat durant la seva dilatada carrera i obligant Adri a seguir-li el corrent. Al llarg de la seva convivència, Llorenç encarna
tota mena de personatges mítics a mesura que va establint una relació cada cop més estreta amb el seu cuidador, que acabarà descobrint la veritable raó per la que el vell actor ha trobat un refugi en la ficció teatral per fugir d’una realitat a la qual és incapaç d’enfrontar-se.
Guillem Clua (Barcelona, 1973) Llicenciat en periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va iniciar la seva formació en escriptura a la London Guildhall University (Londres, Gran Bretanya) el 1994. Actualment està considerat una de les veus més internacionals, innovadores i versàtils del teatre nacional. La crítica ha definit la seva obra com a multidisciplinària, eclèctica, política i amb una preocupació prioritària per l’estructura narrativa i l’argument. El seu objectiu és explicar històries i apropar-les a l’espectador, utilitzant mecanismes d’intriga, comèdia o melodrama, un ritme trepidant, i fins i tot elements propis d’altres mitjans, com la televisió, internet i el cinema.
La seva formació com a periodista fa que el dramaturg no dubti a escollir temes d’actualitat que generen els grans titulars de la premsa: conflictes armats recents, el conflicte palestí, el canvi climàtic, els nacionalismes… tots han trobat un lloc en les seves obres. El resultat són obres de gran voltatge polític (La pell en flames, El gust de les cendres, L’oreneta) i drames èpics (Marburg, Invasió, Justícia), però també musicals (Killer, 73 raons per deixar-te), espectacles de teatre-dansa (Mort a Venècia, Al desert), adaptacions de clàssics (Ilíada, La revoltosa) i
comèdies (Smiley, Al damunt dels nostres cants).
Les seves obres han tingut una trajectòria internacional. Ciutats com Londres i Nova York han acollit representacions dels seus textos. Els seus textos s’han traduït a l’anglès, alemany, italià, francès, grec, búlgar, polonès, rus i serbocroat, entre d’altres llengües. Moltes de les seves peces han rebut importants reconeixements, entre els quals destaca el Premi Nacional de Literatura Dramàtica 2020.
L’autor compta, a més, amb una àmplia i reconeguda experiència com a guionista de cinema i televisió i professor d’escriptura dramàtica. Entre els seus guions recents destaquen les adaptacions cinematogràfiques de Els renglons torçats de Déu i d’algunes de les seves pròpies obres (La pell en flames, Invasió, La bandera), així com la sèrie de Netflix Smiley, de la qual va ser showrunner.