El ple municipal de l’Ajuntament de Palamós va aprovar el passat dimarts (28/04/15) i per unanimitat de tots els grups municipals, iniciar l’expedient de declaració de desocupació de diversos habitatges del municipi propietat d’entitats financeres o bé d’empreses immobiliàries filials de bancs.
Es tracta concretament de cinc habitatges situats als carrers de López Puigcerver, de Cervantes, el carrer Pedró (2) i l’avinguda de Catalunya.
Aquest procés s’inicia ara un cop s’han esgotat totes les vies de contactes i negociacions amb les entitats bancàries amb sucursals a Palamós i amb l’entitat SAREB, mitjançant la qual se’ls ha reclamat la relació d’habitatges buits i desocupats que tenen al municipi. Aquestes reiterades demandes però no han permès obtenir resultats suficients.
Durant els darrers mesos l’Ajuntament de Palamós ha realitzat els actes d’instrucció necessaris amb la finalitat de determinar, conèixer, comprovar i també contrastar de forma contradictòria amb el titular dels habitatges, aquesta situació de desocupació permanent.
Atenent que de la informació recaptada han resultat indicis que aquests cinc habitatges es troben en situació de permanent desocupació des de fa més de dos anys, ara l’Ajuntament de Palamós procedirà a iniciar l’expedient de declaració de desocupació.
La detecció final dels cinc pisos desocupats és fruit del treball de recerca i inspecció d’agents de la Policia Local de Palamós (Unitat de Policia i Convivència) que va permetre comptabilitzar una trentena d’habitatges a la vila susceptibles d’aquesta situació.
Posteriorment es va realitzar la recerca exhaustiva en el Registre de la Propietat de Palamós de les notes informatives respecte a aquests habitatges, la comprovació dels consums d’aigua (facilitats per l’empresa concessionària del servei), i el creuament de dades amb el Padró Municipal d’Habitants.
El procés d’expedient de declaració de desocupació preveu la realització d’accions que permeten acordar amb la propietat la millora i el condicionament de l’habitatge destinat a ús social. També es determinarà, si s’ha produït alguna infracció administrativa, que en alguns casos podria acabar amb sancions econòmiques, tal com va aprovar el ple municipal l’any passat.
L’objectiu d’aquesta mesura és que la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge de Palamós pugui destinar aquests pisos a lloguer social.
La Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge de Palamós
El mes de maig de 2012, l’Ajuntament de Palamós va constituir a la vila la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge, formada per representants polític i tècnics de diverses àrees de l’Ajuntament de Palamós, membres de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca; el Síndic Municipal de Greuges; i l’entitat Cáritas Interparroquial Palamós i Sant Joan.
Durant aquests anys i des de l’òrgan municipal pel dret a l’habitatge s’ha actuat de manera coordinada i efectiva per tal d’aportar solucions per a la dació en el pagament, per a l’accés als lloguers socials i per mantenir l’habitatge habitual.
Amb aquest objectiu la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge de Palamós esdevé una eina que permet compartir informació sobre els casos de ciutadans del municipi amenaçats a perdre el seu habitatge com a conseqüència d’execucions hipotecàries, actuant amb diligència per aturar-los i evitar el procés de deteriorament de les condicions de vida de les famílies afectades.