Durant aquest mes d’abril l’Àrea de Seguretat i Mobilitat ha rebut l’estudi que analitza l’aparcament al municipi, i que l’Ajuntament va encarregar a una empresa especialitzada amb l’objectiu d’obtenir una anàlisi i diagnosi externa de l’aparcament a Palamós, per poder continuar plantejant actuacions de millora.
El punt de partida de l’estudi és a l’estiu de l’any passat, període en el qual es va recollir la informació disponible i es va prendre les dades de treball de camp específic, aprofitant l’estacionalitat de la temporada turística.
L’àmbit d’estudi se situa a les zones de l’Eixample i del centre (que inclou Mas Guàrdies, Cases Noves, Eixample Nord, el Barri Vell i El Pedró). En total es comptabilitzen un total de més de 6.000 places d’aparcament, repartides entre la via pública i en bosses d’aparcament d’ús públic, que engloben tant places regulades (zona blava, verda, vermella) com places d’ús lliure.
En relació amb els usuaris, el registre de dades de tiquetatge recollit a l’estudi indica que més de la meitat del total anual dels usos es donen entre juny i setembre, i per tant el període de l’any en què es localitza una major pressió. Durant l’estiu, la mitjana d’usuàries és el triple que en la resta de l’any, i les bosses d’aparcament que presenten disponibilitat d’aparcament són aquelles més allunyades de la franja costanera.
En un dia laborable de la temporada d’estiu, l’ocupació de les places és dependent de la zona on estan ubicades i de la tipologia de la mateixa plaça. Les places verdes i vermelles (que protegeixen el resident) es troben fortament ocupades. La zona blava, enfocada a la rotació de vehicles, presenta places lliures al llarg del dia. La pressió d’aparcament es redueix a mesura que s’avança cap a l’interior; aquest efecte s’acusa sobretot en les bosses d’aparcament gratuït com la de Santiago Bañeras o Vial del Port.
L’estudi també preveu la reducció d’oferta d’aparcament, sigui per la supressió o alteració de bosses d’aparcament de caràcter temporal, com per actuacions d’obra civil en via pública relacionades amb millores en l’accessibilitat i pacificació viària, com les que tenen lloc actualment en l’àmbit del passeig del Mar o les dutes a terme a diversos carrers de l’Eixample propers a la platja Gran.
A l’inici de la redacció de l’estudi també estava previst l’extensió de les places regulades a la zona de l’Eixample, i que actualment ja estan en servei. Amb tot l’estudi considera que amb la redistribució d’aparcament aplicada en aquest àmbit, no s’ha de generar un dèficit d’aparcament a curt termini.
En conclusió, la diagnosi elaborada destaca que el sistema d’aparcament de Palamós orbita entorn d’una configuració de tres variables: localització de les places, regulació de les places i època de l’any. D’acord amb aquests tres pilars cal construir i consolidar l’estratègia d’aparcament de Palamós, que l’estudi recull en les següents actuacions:
1) Estendre l’aparcament regulat per a residents. La regulació de l’aparcament permet apuntar cap a un major aprofitament en l’ús de les places (com per exemple les places de zona blava) o garantir una protecció a favor de la ciutadania (com per exemple zones verdes i vermelles), però també provoca un efecte d’escombrat, apartant els vehicles cap a altres zones que encara no disposin d’aparcament regulat.
2) Conversió de bosses d’aparcament en espais regulats. De la mateixa manera que cal estendre els aparcaments regulats per la via pública, és necessari que les bosses d’aparcament del seu entorn acompanyin aquest procés de regulació de l’aparcament, prioritzant que les bosses d’aparcament presentin major ocupació.
3) Potenciar l’ús de bosses d’aparcament gratuït infrautilitzades.
4) Elaborar un registre d’ús dels aparcaments de titularitat pública, per tal de conèixer al detall les característiques de funcionament de les bosses d’aparcament.
5) Introducció de sistemes de senyalització dinàmica, per reduir situacions de congestió en l’interior dels aparcaments i en els accessos.
6) Disposar d’un espai específic destinat a l’aparcament en la pàgina web municipal.
7) Continuar amb el control d’estacionaments indeguts, especialment en la zona de platja, i en l’ús de places de càrrega i descàrrega per part de vehicles no autoritzats.
Des de l’Àrea de Seguretat i Mobilitat de l’Ajuntament de Palamós ja es treballa per a l’aplicació d’aquestes mesures, mitjançant les quals es permeti una millor rendibilització dels espais d’estacionament de vehicles al municipi, principalment en períodes de màxima ocupació.