El passat divendres (17/12/10) Palamós va iniciar el programa d’educació ambiental i cívica ‘Apadrinem la nostra plaça’, posant en funcionament el primer procés d’apadrinament d’un espai públic de la vila, amb l’objectiu fomentar el respecte i la cura pel patrimoni comú entre els alumnes de les escoles del municipi.
Aquest programa d’educació ambiental i cívica és una iniciativa que s’inclou dins el projecte de Ciutat Educadora, i és gestionat conjuntament per les àrees de Medi Ambient i d’Ensenyament de l’Ajuntament de Palamós.
El projecte d’apadrinament d’un espai públic s’ha pensat principalment pels estudiants de tercer de tots els centres de primària de Palamós, i per aquell grup d’alumnes que consideri l’escola d’educació especial Els Àngels. El principi del treball és l’associació de cada escola o col•legi a una plaça en la que hi hagi suficients elements ambientals i de mobiliari urbà per a desenvolupar l’activitat, i que s’ha de convertir en un espai de referència per a aquests nens i nenes i pel mateix centre.
Amb el programa ‘Apadrinem la nostra plaça’ es volen potenciar entre els més joves la importància dels espais verds i els espais públics en el medi urbà; respectar i valorar el medi ambient i el medi urbà com a patrimoni comú i entendre’l com una extensió de l’espai propi i particular.
A banda es fomentarà el reconeixement de les espècies vegetals del medi urbà, així com l’observació de fenòmens naturals: la floració, la pol•linització, el creixement. El programa també permetrà constatar amb els infants la importància tant del treball individual com del treball en grup, que s’impulsarà en cadascuna de les visites que es realitzaran a aquest espai.
Tots aquests coneixements que s’hi introdueixen en aquest apadrinament, esdevindran un petit impuls per a incrementar a la mainada el sentiment de pertinença al poble, generant vincles entre els espais públics i els nens i nenes de Palamós que fomentin el respecte i la cura pel patrimoni comú, i que alhora, facin arribar aquest missatge a les seves famílies.
ELS APADRINAMENTS DE PLACES
Els apadrinaments amb les escoles de primària del municipi s’han previst en relació, principalment, d’aquest espai públic amb el centre escolar. L’escola Ruiz Giménez apadrinarà la plaça dels Països Catalans; l’escola Vedruna la plaça de Carme Maristany; el col•legi La Salle apadrinarà el passeig de Les Pites; l’escola Vila-Romà la plaça de Mossèn Gumersind; i el CEE Els Àngels, els espais verds del barri del Pla d’es Pla.
En aquests espais es preveu que cada grup (cada línia del curs) hi faci tres visites, una per trimestre. La primera sortida es treballarà el coneixement de l’espai i dels seus elements. A partir d’aquesta visita sorgirà una diagnosi i uns objectius de millora a assolir. La segona sortida consistiria en la comprovació del grau d’assoliment dels objectius plantejats en l’anterior visita i en la pràctica dels que requereixin una intervenció directa.
Finalment la tercera i darrera sortida tindrà un caire més festiu i lúdic i durant la qual es descobrirà un rètol o placa, de caràcter permanent, que informarà de que l’espai està apadrinat pel centre corresponent.
A banda de la gestió que realitzaran les àrees de Medi Ambient i d’Ensenyament de l’Ajuntament de Palamós, aquesta activitat també comptarà amb la participació de la Policia Local de Palamós (en el tema de educació cívica en els espais públics), així com de l’Escola-Taller de les Gavarres.
El programa d’educació ambiental i cívica ‘Apadrinem la nostra plaça’ preveu que entre tots els nens i nenes de les escoles de Palamós que hi participi s’elabori un decàleg de bones pràctiques d’ús dels espais públics que posteriorment s’editarà en format tríptic.
EL PRIMER APADRINAMENT
Divendres passat (17/12/10) va arrencar aquest programa iniciant el primer procés d’apadrinament d’un espai públic del municipi. Es tracta de la visita que van realitzar els alumnes de 3r de primària de l’escola Vedruna a la plaça de Carme Maristany i Montal ‘Vita’, ubicada molt a prop d’aquest centre escolar.
Els alumnes van conèixer de mà dels monitors i tècnics diversos aspectes cívics i mediambientals relacionats amb l’espai. L’activitat d’apadrinament seguirà, després de les festes de Nadal, amb la resta d’escoles.