S’inicia la primera fase de les obres de reforma integral del passeig del Mar

Aquesta setmana s’han posat en marxa la primera fase de les obres de reforma integral del passeig del Mar, que permetran  la millora d’aquest equipament emblemàtic del municipi. El cost d’aquesta fase és de 5.878.780,06 euros, un cop feta la baixa de l’empresa constructora, dels quals 3 milions són aportats per a la Unió Europea mitjançant els fons Next Generation destinats a actuacions de turisme sostenible.

El termini d’execució dels treballs que ara s’enceten, és de 14 mesos. Aquest període està vinculat al volum d’obra, però també al fet que s’haurà de treballar amb un entorn consolidat i que s’haurà de mantenir la disponibilitat de serveis i accessibilitat de vianants durant tot el procés. A més durant el període d’estiu les obres estaran limitades a les permeses per l’ordenança de sorolls i a l’agost s’aturaran. Els treballs són a càrrec de l’UTE formada per les empreses, Excavacions Peraferrer S.L i Construccions Fusté S.A, que han iniciat aquestes feines amb el tancament de tot el perímetre inclòs al projecte.

Tancament de l’àmbit d’obres al pas de vehicles

El projecte se centra en el tram del passeig comprés entre els carres d’Aragó i de Carmel inclòs també el vial de circulació de vehicles que passa paral·lel a aquesta infraestructura. En tota aquesta àmplia zona acotada no es podrà accedir, ni a peu ni en vehicle. Per a transitar a peu per aquest àmbit, els vianants podran utilitzar exclusivament la vorera que passa per davant els edificis del passeig del Mar, o bé l’espai de pas que s’habilitarà en la que fins ara ha estat zona d’estacionament paral·lela a la platja Gran.

Amb motiu d’aquest tancament es recomana que a partir d’ara els vehicles accedeixin al centre del municipi pel carrer López Puigcerver o bé per l’avinguda de Catalunya. Pel passeig del Mar només es podrà anar amb vehicle fins al carrer d’Aragó. Aquesta mesura també inclou els trams de carrers que s’inicien o finalitzen al passeig (Provença, València, Mallorca, Enric Vincke, Avió, Mercè i Carmel) que quedaran tallats coincidint amb la seva connexió amb el passeig del Mar, i només es podrà accedir amb vehicle des del passeig en direcció a l’Eixample o al contrari, des del carrer d’Aragó o el carrer Alba, respectivament.

El projecte de reforma que ara s’inicia ha estat elaborat pels serveis tècnics municipals i recull les conclusions del procés de participació ciutadana que es va realitzar entre els anys 2022 i 2023, així com alguna de les al·legacions presentades durant el procés d’exposició pública, que va tenir lloc un cop realitzada la seva aprovació inicial.

Adaptació al canvi climàtic, l’estalvi energètic, la sostenibilitat i una millor mobilitat

La proposta renova de forma pràcticament total, la urbanització i els serveis existents del passeig, introduint elements innovadors pel que fa a l’adaptació al canvi climàtic, l’estalvi energètic, la sostenibilitat, la mobilitat i l’espai urbà.

En aquesta primera fase es millorarà la gestió de l’aigua, fent una xarxa separativa de clavegueram, i les obres arrenquen precisament amb el soterrament en el centre del passeig de dos grans dipòsits d’aigua amb una capacitat global de 900 m3. Aquests elements tenen com a objectiu recollir bona part de les aigües plujanes que procedeixen de la zona de l’Eixample i que acaben arribant a la platja, minimitzant l’efecte de les acumulacions d’aigua tant en aquest àmbit cèntric del municipi com a la mateixa platja Gran.

Els dipòsits instal·lats recolliran l’aigua que arriba canalitzada mitjançant la xarxa. Un dels dipòsits recull les primeres aportacions d’aigua de pluja, més bruta d’hidrocarburs i altres restes, mentre que al segon ja hi arribarà l’aigua més neta adequada per a la seva reutilització per al rec gota a gota de les zones verdes del passeig i, de cara a futur, per a altres zones properes. L’aigua bruta del primer dipòsit es bombejarà a posteriori a la depuradora, per al seu reciclatge i abocament al mar.

El projecte també inclou la implantació de carril bici en tota la llargada del passeig, la instal·lació de 16 places de càrrega per a cotxes elèctrics i 10 places de càrrega per a bicicletes elèctriques i vehicles de mobilitat personal (VMP). L’enllumenat del passeig es renova totalment en l’àmbit de la reforma, implantant lluminàries LED i un sistema de tele-gestió que permetrà alhora l’estalvi energètic i una major versatilitat.

La reforma d’aquest equipament suposa el seu arranjament i transformació global, que preservant els elements que més el caracteritzen, com la superfície de sauló central, les arcades o parts del mur que el separa de l’aparcament de la platja Gran, millorarà l’accessibilitat ampliant les zones de vianants i generarà grans espais de prioritat invertida, potenciarà la connexió amb els carrers que l’enllacen amb la zona urbana, diferenciant els diversos embocaments d’acord amb la funció de carrer, només per a vianants o de carrer també per a vehicles.

El disseny previst fa accessible tots els àmbits de vianants del passeig, esdevenint una gran millora respecte de la situació actual, suprimint les barreres arquitectòniques existents i eliminant els elements que obstaculitzen tant el pas com la connexió visual.

El tipus de paviment i acabats serà el mateix amb què es va reformar el tram de passeig entre el carrer Aragó i carrer del Mar, unificant així l’aspecte global del passeig. Es tracta de paviments de llosa de formigó acabada en una combinació de color grana, ocre i gris. El projecte preveu la conservació de bona part del mobiliari existent perquè sigui ressituat en el mateix passeig, tot i això, també es col·locaran jocs infantils, lavabos públics, nous bancs, papereres, pilones, dispensadors d’aigua o aparca-bicicletes.

1/ L’àmbit del passeig del Mar entre carrer Aragó i carrer Provença, on es proposa una nova plaça oberta al mar que esdevingui un pol d’atracció d’activitats i alternatiu als espais més propers al nucli antic, alhora que es dona continuïtat al pas habitual de cotxes i bicicletes.

2/ L’àmbit de passeig entre el carrer Provença i el carrer Enric Vincke, que manté la tipologia de passeig tradicional però modificant la disposició dels seus elements, eixamplant la vorera dels edificis, preveient aparcament en bateria davant d’aquesta vorera i implantant un nou carril bici separat del vial per un parterre. En aquest àmbit també es pavimenten els trams de passeig central que donen continuïtat als carrers provinent de l’Eixample millorant la connexió entre aquests i la platja Gran.

3/ L’àmbit del passeig entre el carrer Enric Vincke i el carrer Carmel, que manté l’estructura actual implantant el carril bici, modificant la disposició del vial de vehicles i aparcaments i millorant, com en la resta del projecte, l’accessibilitat.

Pel que fa a la vegetació, els parterres previstos tindran vegetació tapitzant i arbustiva, com en el tram ja reformat, però sense plantar gespa. El projecte manté la disposició en línia de l’arbrat, que mantindrà l’existent en tots aquells àmbits on sigui possible. Aquesta disposició en línia només es trencarà a la nova plaça creada entre el carrer d’Aragó i el de Provença, i a les franges del passeig que donen continuïtat als carrers transversals de l’Eixample que van a parar a la platja, on el nou arbrat acompanyarà aquest recorregut transversal.

Precisament el tractament de la connexió del passeig amb la platja Gran, on hi ha l’aparcament de sauló, es tractarà en una segona fase, en un procés que es consensuarà amb l’administració responsable de la gestió de la zona de domini públic marítim-terrestre, com és el cas. Aquest procés es farà en paral·lel a l’execució de la primera fase amb l’objectiu de poder-la executar coincidint amb el tram final de les obres al passeig.

Aquesta segona fase permetrà la connexió directa del passeig amb la platja mitjançant la ubicació de passeres de fusta, així com la recuperació del sistema dunar característic en origen d’aquesta platja, que s’ubicarà en l’espai que ara ocupa l’aparcament (situat entre el passeig i la platja Gran) i que possibilitarà consolidar i millorar els serveis ecosistèmics que aquesta comunitat natural dona a la platja, amb la retenció de sorres i estabilització de la platja, millorant la resiliència de la mateixa a fenòmens meteorològics intensos i a la pujada del nivel del mar, fomentant la biodiversitat, i milloraran paisatgísticament l’àmbit.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Relacionades amb Urbanisme i Via Pública

Relacionades per entitat