La Fundació Promediterrània presenta un estudi on es revela l’interès creixent dels consumidors pel peix de proximitat que ofereixen els restaurants del Baix Empordà

La Fundació Promediterrània ha promogut enguany l’elaboració de “l’Estudi tècnic de l’oferta de peix a la restauració comercial del Baix Empordà”, que aquest matí (23/10/23) s’ha presentat a l’Espai del Peix, en un acte adreçat principalment als representants dels restaurants de la comarca i del sector pesquer.

Aquest estudi s’inclou dins el pla estratègic Palamós Peix, i ha estat elaborat per professors del Departament d’Empresa de la Universitat de Girona, liderats pel Dr. Francesc Fusté, que durant els darrers mesos han analitzat la presència del peix en l’oferta gastronòmica dels restaurants de la comarca, per entendre millor la comercialització dels productes pesquers de proximitat en l’àmbit de la restauració comercial.

Entre març i juny de 2023 es va analitzar l’oferta gastronòmica de les cartes i menús de 75 restaurants del Baix Empordà, obtenint un resultat 2.784 referències de plats de peix i marisc. A banda, també es van realitzar 33 entrevistes amb restauradors i gerents de la comarca especialitzats en la cuina del peix.

Els resultats de l’anàlisi quantitativa i qualitativa permet elaborar el perfil dels restaurants i els restauradors, la seva oferta gastronòmica, les espècies de peix utilitzades i les elaboracions culinàries predominants. A la vegada, s’analitzen els orígens dels productes i el perfil dels clients.

Els resultats de l’estudi

Entre les idees principals que resumeixen l’estudi, cal destacar que en el 80% dels restaurants analitzats el peix i marisc era predominant. S’han identificat fins a 62 espècies diferents, entre les quals destaquen la gamba rosada, el calamar, els musclos, la sèpia, el bacallà, les cloïsses, les anxoves i la tonyina.

Les elaboracions predominants són el peix a la planxa, les paelles, el peix fregit, les elaboracions en cru, i els peixos guisats, al forn i a la cassola.

Els resultats de les entrevistes conclouen que els consumidors tenen cada vegada més una major acceptació del peix i demanen expressament peix fresc i local.

Destaca l’interès i la disposició dels consumidors a aprendre sobre l’origen dels ingredients, la qual cosa contribueix a la fidelització. Per això, els restaurants han de continuar treballant amb la identificació de l’origen del producte a les seves cartes com a part de la seva estratègia de comunicació.

Pla estratègic Palamós Peix

Aquesta recerca se suma a les iniciatives impulsades dins del pla estratègic Palamós Peix, per posicionar el sector pesquer dins el municipi i potenciar la dinamització econòmica del territori a través dels productes pesquers.

En aquest sentit, la Fundació Promediterrània ja va presentar l’any 2021 un estudi sobre els patrons de compra a les peixateries de la Costa Brava, també desenvolupat per l’equip del Dr. Fusté, i que tenia per principal conclusió que els joves gairebé no compraven mai a les peixateries tradicionals.

El projecte “Estudi de l’oferta de peix a la restauració comercial del Baix Empordà” és una operació cofinançada pel Fons Europeu Marítim i de la Pesca, que compta  amb el suport del GALP Costa Brava.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Relacionades amb Patrimoni

18/07/2024

Relacionades per entitat